Polská rally byla dlouhá léta nejbližší soutěží mistrovství světa pro české fanoušky. Jenže po opakovaných problémech s diváky o nejvyšší status přišla a v posledních letech se zabydlela v kalendáři mistrovství Evropy. Vozy Škoda však polskou soutěž vyhrávají bez ohledu na seriál, do něhož je zařazena.

Třetí nejstarší soutěž na světě, jejíž první ročník se odehrál již v roce 1921, se jezdí v regionu Mazurských jezer na severu země a jejím centrem je město Mikolajki ležící asi 230 km od Varšavy, zato v těsné blízkosti ruské Kaliningradské oblasti. Soutěž patří k nejrychlejším na světě, rychlostními průměry si nezadá s leteckými finskými podniky. Jenže se odehrává na mnohem užších cestách a řada jezdců ji považuje za nepříliš bezpečnou. Známou charakteristikou je vysoká tráva lemující tratě rychlostních zkoušek. Z pohledu diváků je tato kulisa zajímavá a z pohledu fotografů vděčná, ovšem posádkám způsobuje nemalé komplikace tím, že jim zakrývá výhled do zatáček a ukrývá velké kameny. Právě na takových místech se dá hodně získat, ale zároveň tam lze přijít o veškeré naděje.

Skvělého vítězství dosáhl v roce 2012 Esapekka Lappi se Škodou Fabia Super 2000, v sezoně 2018 dominoval absolutnímu pořadí Rus Nikolaj Grjazin se Škodou Fabia R5. To se Polsko řadilo už do mistrovství Evropy, ale vynikajících výkonů dosahovali jezdci na Škodovkách i v letech 2015 až 2017, kdy bylo součástí nejvyšší ligy. V roce 2015 neměli konkurenci tovární piloti Esapekka Lappi a Pontus Tidemand, když s tehdy novými speciály Škoda Fabia R5 obsadili první dvě místa v klasifikaci WRC2. Také o rok později finský talent Lappi sahal po vítězství ve WRC2, jenže tentokrát mu nebylo přáno. Vedl až do předposlední zkoušky, jenže na té poslední ho potkal defekt a klesl na konečné 3. místo. Z výhry se radoval další Fin Teemu Suninen s Fabií R5 klientského týmu. Ani v roce 2017, kdy bylo Polsko zařazeno do světového kalendáře naposledy, neodešla Škoda z WRC2 poražena. Tentokrát se o vítězný zápis postaral Nor Ole-Christian Veiby s privátní Fabií R5. Hned za ním dojel tovární jezdec Pontus Tidemand, ostatní už měli obrovskou ztrátu.

I díky těmto úspěchům se značka Škoda těší u našich severních sousedů značné oblibě. Řada polských posádek využívá služeb modelu Fabia Rally2 evo a v tamním mistrovství patří k nejúspěšnějším. Tak jako třeba nový mistr Polska Mikolaj Marczyk

Nezapomeňte, že na absolvování naší virtuální polské eRally máte čas pouze do 3.11. 2021 10:00!