Po velkém dramatu v předchozím finále se nyní přesouváme k předposlednímu živému finále šampionátu ŠKODA eRally CUP 2022 a to už jeho čtvrtou částí, která se jela u protinožců v Austrálii. I tentokrát osmička nejlepších jezdců bojovala o další body a znovu si mohli vyzkoušet jak špičkové simulátory, tak i virtuální závodní speciál ŠKODA FABIA WRC. Celá soutěž opět přinesla mnoho napětí a zvratů.

V kvalifikační části si špička vedla opravdu dobře a rozestupy v cíli byly minimální, a tak nebylo vůbec jasné, jak si kdo povede v tomto živém finále. S přihlédnutím k obtížnosti a nevyzpytatelnosti Australské erally, kde drobné kamínky v kombinaci s vysokými břehy a srázy dokáží hodně potrápit, není k chybě nikdy daleko. Doposud vedoucí Milan Wolf (FUTUREBOY7880), zde bojuje o cenné body, aby si upevnil prvenství v celkové soutěži a už před začátkem bylo vidět, že nervy pracují na plné obrátky. Nejen Milan, ale i ostatní jezdci zde stojí před těžkou volbou strategie, protože se jedná o jednu z nejdelších soutěží v tomto šampionátu.

Do prvních kilometrů vyrazili jezdci velmi agresivně a hned v první části se objevily velké problémy. Prvním jezdcem v problémech byl Vojta Vršitý (SODAK100), který to na asfaltu přepálil, vyletěl a bohužel to odnesla i pneumatika. Vojta zkoušel pokračovat na prasklé pneumatice, ale už po pár metrech usoudil, že ji raději vymění. Jen pár metrů za ním se dostal do hodin Milan Wolf, který zůstal stát opačně, a to ho stálo spousty cenných vteřin. I další jezdci měli velké problémy a hodiny s couváním byly asi to nejmenší. V těchto podmínkách se hned od startu nejvíce dařilo Janu Karabinovi (honza150), který držel vysoké tempo a jel velmi přesně. Po první rychlostní zkoušce skončil na druhé příčce jezdec Petr Bugyík (LIQUIDTEC), který obhajuje prozatímní celkovou třetí příčku a hned za ním se ztrátou 4 desetin sekundy dojel Jan Miksa (HONZAMIXER).

Mezi první a druhou RZ zapršelo a tratě dost namokly. Tento povrch je dosti nevyzpytatelný, ale Honzovi Karabinovi se povedlo zajet parádní jízdu jen s drobnými chybami a udržel si tak první příčku. Ještě lepé se pak tato RZ povedla Luďkovi Lušovskému (SBERATEL-DUSI), který se vyhoupl na příčku druhou a se ztrátou necelých 9s v sobě začal živit naději na vítězství. A to i přes to, že u tratě na asfaltové části sebral všechny reklamy u cesty. Honza Miksa si také držel rychlé tempo, ale Milan Wolf zabral a prodral se na příčku čtvrtou, hned před Vladimíra Barvíka (BARVA19), který o kousek dále trefil patník lemující most a dostal se do hodin. Tato RZ bohužel moc nevyšla Petrovi Bugyíkovi, který měl obrovské problémy a propadl se až na 7. příčku.

Třetí RZ už se jela za dosti velkého šera, ale naštěstí trať velmi rychle oschla a jezdci opět vyrazili na plný plyn. Zde opět zazářil Honza Karabina a vytvořil náskok v podobě několika dalších sekund, před Luďkem Lušovským, který i přes perfektní jízdu a obrovské soustředění nedokázal Honzu dohnat. Naopak Honza Miksa dostal hodiny hned v první části rychlostní zkoušky a tím si dost rozhodil soustředění, díky čemuž o kousek dál trefil strom a poškodil svůj vůz. To bylo znát na zbytku jízdy, kdy se propadl na 5. příčku. Díky těmto problémům se kupředu posunul Vladimír Barvík a Milan Wolf, kteří sváděli souboj o vteřinky a ani jeden se nechtěl vzdát umístění na stupních vítězů.

Ve čtvrté RZ se již setmělo úplně a jezdci museli dávat opravdu velký pozor na přední část vozu, kde jsou umístěny světla a světelná rampa. Povrch tratě byl navíc po všech průjezdech již dost rozbitý, ale Honzovi Karabinovi se i tak podařilo opět zajet čistou a přesnou jízdu. Jeho náskok na Luďka Lušovského se zase trochu navýšil a vypadalo to, že o vítězi už máme jasno. Na pomezí stupňů vítězů Vladimír Barvík lehce navýšil náskok na Milana Wolfa, který se držel před Honzou Miksou na místě 5. místě. Po velké ráně pak provázely velké problémy Petra Bugyíka, když to odnesly jak světla, tak chladič jeho Fabie WRC. Naštěstí pro všechny následoval servis a všem se povedlo dostat své vozy do stoprocentní kondice.

V páté RZ jezdci vyrazili s opravenými vozy a nervozita by se dala krájet. Rozestupy minimální a boj o celkové umístění jsou silné faktory. Zde jsme viděli jízdu Petra Bugyíka ve velmi agresivním stylu, když se snažil dohnat ztrátu s předchozích chyb, ale také jsme viděli velkou chybu Vladimíra Barvíka, který vylétl mimo trať a s penalizací se pokusil pokračovat. Po chvíli zjistil, že to odnesla i pneumatika, a tak ji byl nucen vyměnit. To ho stálo cennou minutu navíc. Díky jeho problémům se na bednu dostal Milan Wolf, držící lehký náskok na Honzu Miksu. První příčku držel i nadále Honza Karabina, ale Luděk Lušovský z jeho náskoku ukrojil další necelé dvě vteřiny.

Na začátku šesté RZ byl cítit narůstající tlak a pomalinku se krystalizující celkové umístění jezdců. Do hry vstupovala už také únava, ale jezdci odjeli špičkově a pořadí se dramaticky neměnilo. I rozestupy mezi jezdci zůstaly stabilní, a to zavdalo ještě vyššímu tlaku na jezdce, udržet nervy na uzdě.

Předposlední rychlostní zkouška se jela již v pozdějších hodinách a ve tmavých lesních pasážích bylo potřeba hodně opatrnosti. Hned v první části jsme sledovali Honzu Karabinu, jak zavadil o břeh a dostal se do hodin, které ale zvládnul na jedničku a jeho reakce byla bleskurychlá. Ani na jeho koncentraci to nebylo znát a dojel do cíle bez dalšího zaváhání. Luděk Lušovský díky tomu zkrátil jeho náskok o další necelé dvě vteřiny a ukotvil se bezpečně na druhé příčce, čekajíc na Honzovu další chybu. Tato RZ se bohužel stala osudnou Vojtovi Vršitému, který se snažil jet na píchlé pneumatice, ale v jedné zatáčce už to nevyšlo a byl nucen svůj vůz odstavit úplně. Také tlak na Milana Wolfa na třetí příčce se razantně zvýšil, protože Honza Miksa dokázal jeho náskok stáhnout na pouhou jednu a půl sekundy, což může být jedna hůře projetá zatáčka.

Jezdci měli před sebou jen poslední RZ a vůbec nebylo rozhodnuto o celkovém pořadí. Atmosféra houstla a rivalita vystoupala na maximální úroveň. Nyní už to bylo jen teď nebo nikdy. Všichni vystartovali ve velmi agresivním tempu a diváci jen hltali každou vteřinu jízdy a čekali, kdo a kde udělá chybu. Nakonec se Honzovi Karabinovi podařilo neskutečné a dojel si suverénně pro vítězství jen s jednou větší chybou a porazil špičku této soutěže. Patří mu obrovská gratulace a odváží si jak slušnou nálož bodů, tak i vynikající pocit uspokojení z dlouho očekávaného vítězství. Druhou příčku tak obsadil Luděk Lušovský se ztrátou necelých 11 vteřin. Třetí místo v cíli nakonec uhájil Milan Wolf před dotírajícím Honzou Miksou. Páté místo pak patřilo zkušenému Vladimíru Barvíkovi, před nováčkem živých finále Petrem Otrubou (ScopyYyY), který si vedl velmi dobře a odjel pěknou stabilní jízdu, kde si zasoutěžil s elitními jezdci této soutěže. Soutěž se tentokráte vůbec nevydařila Petrovi Bugyíkovi, který se umístil na sedmém místě. Vojtěch Vršitý bohužel soutěž nedokončil pro velké poškození jeho Fabie WRC.

Byl to tedy opravdu dlouhý a napínavý závod, kdy se mohlo již rozhodnout o celkovém vítězi soutěže. To vše přineslo živé finále Australské erally šampionátu ŠKODA eRally CUP 2022. Gratulujeme všem jezdců a těšíme se na poslední závod, který se tentokrát pojede na Německých rychlostních zkouškách.

Celkové výsledky šampionátu můžete najít zde

Výsledky živého finále australské eRally