Právě před 10 lety se ve Skotsku rozhodovalo o titulech v tehdy prestižní sérii IRC. A byla to značka ŠKODA, která tam díky skvělým výkonům vozu FABIA Super 2000 získala titul v hodnocení výrobců. O tom jezdeckém se rozhodlo v úplně poslední soutěži na Kypru.

Intercontinental Rally Challenge byl ve své době významným soutěžním seriálem, který svou prestiží zastiňoval i tehdejší ME. Jeho součástí byly slavné soutěže – včetně té nejslavnější Rallye Monte Carlo. Intenzivně se zapojovala také značka ŠKODA, která měla v boji několik posádek s vozy FABIA Super 2000. Když se začátkem října 2011 sjeli účastníci do Skotska k předposlednímu dílu, vedl Jan Kopecký v jezdcích a ŠKODA ve značkách. A protože význam skotské rally byl povýšen koeficientem 1,5, na startu se sešla opravdu skvělá konkurence.

Soutěž byla rozdělena do tří dnů a všechny provázelo typické skotské počasí – vlhko, větrno a zejména v sobotu vytrvalý déšť. Tratě byly rozmoklé a plné bláta, poslední rychlostní zkouška sobotního dne musela být dokonce z důvodu neuspokojivého stavu zrušena. První polovina soutěže byla poznamenána havárií do té doby vedoucího domácího matadora Guy Wilkse s Peugeotem. Do čela se dostal díky skvělé a konstantně rychlé jízdě Andreas Mikkelsen s Fabií a svůj náskok do konce soutěže s přehledem navyšoval. Na rozmáčených skotských tratích nebyl prostor pro chybu, piloti továrního týmu ŠKODA Motorsport proto zvolili opatrnější taktiku. Juho Hänninen hledal rytmus, figuroval místy až na páté pozici, ale v druhé polovině soutěže výrazně zrychlil a dílčími nejrychlejšími časy se probojoval až na konečné druhé místo. Jeho týmový kolega Jan Kopecký jel skotskou soutěž poprvé v životě a po celou dobu se potýkal s náročnými podmínkami rozbité tratě. Páté místo bylo po vyrovnané jízdě maximem možného.

Nikdy jsem nejel v tak těžkých podmínkách. Snažili jsme se, co to šlo, postupně jsme získávali více a více jistoty. Nechtěli jsme však zbytečně riskovat, spousta špičkových pilotů se tu dopustila chyb,” komentoval svůj výkon Kopecký. I tento výsledek znamenal, že český jezdec nadále vedl průběžné pořadí IRC 2011. O jezdeckém titulu se mělo rozhodnout na Kypru, o tom značkovém bylo definitivně rozhodnuto ve Skotsku. ŠKODA měla na kontě 316,5 bodu a již nemohla být předstižena. Jan Kopecký však na Kypru vedení neudržel a v konečném pořadí klesl za Andrease Mikkelsena.

Nezapomeňte, že na absolvování naší virtuální Skotské eRally máte čas pouze do 6.10. 2021 10:00!