Psal se 17. leden 1999. V Monte Carlu právě startoval nový ročník MS v automobilových soutěžích. Pro celou Českou republiku to byl památný den. Poprvé v dějinách se značka Škoda postavila velikánům světových rallye jako rovný rovnému a ještě k tomu na ikonickém místě.

Základní kameny pro tento historický okamžik však byly položeny už v závěru roku 1996, kdy bylo v Mladé Boleslavi rozhodnuto o vstupu do vrcholné třídy právě s modelem Octavia. Pro tým Škoda Motorsport byla stavba vozu WRC nepopsaným listem papíru. Pár základních poznatků s úpravami tehdy nového modelu získal při vývoji dvoulitrové Škody Octavia Kit Car s předním pohonem, ale zkušenosti s přípravou a provozem předchozí Felicie Kit Car se daly prakticky zahodit do koše. Konstruktéři tedy ladili technologie, s nimiž se dosud nesetkali, jednoduché nářadí nahradily notebooky s přísně střeženým softwarem, logistika celého procesu neměla s předchozími lety nic společného a na všechno dohlíželi přísní účetní. Ještě že se dalo sáhnout po koncernových řešeních a nový speciál stavět kolem prověřených komponentů. Pod kapotou Škody Octavia WRC našel místo přeplňovaný dvoulitr s pětiventilovou technikou, který poskytovalo tehdy standardních 300 koní výkonu a zpočátku 500 Nm točivého momentu. S testováním funkčních exemplářů začali technici v průběhu roku 1998, ale to se již rychle blížil první ostrý start.

Volba pilota číslo 1 padla na zkušeného Němce Armina Schwarze, který byl v té době považován za jednoho z nejkvalitnějších testovacích jezdců na tehdejší rallyové scéně. Jenže mu chyběla absolutní rychlost ve srovnání s nejlepšími soupeři. O druhý vůz se měli střídat Češi Pavel Sibera a Emil Triner podle konkrétního povrchu. Výsadou nastoupit v Monte Carlu jako první byl poctěn Sibera. Světová premiéra bohužel nedopadla pro Octavii WRC slavně. Armin Schwarz po poruše spojky nedojel ani na startovní rampu a Pavel Sibera se zastavil pár stovek metrů za ní kvůli závadě na posilovači řízení. Ukázalo se, že vozy trápí dětské nemoci a bude potřeba zapracovat na jejich spolehlivosti.

První vystoupení mezi světovou elitou sice skončilo nezdarem, ale značka Škoda potvrdila, že to myslí vážně a musí se s ní počítat. Jen potřebuje více času k doladění detailů. To si všichni zodpovědní uvědomili ještě v Monaku. Proto následovalo stažení z mistrovství světa a pokračování v hektickém vývoji. Tovární tým vynechal následující 2 soutěže a do šampionátu se znovu zapojil až koncem března v Portugalsku.

Nezapomeňte, že na absolvování naší virtuální eRally Monte Carlo máte čas pouze do 20.5. 2022 15:00!