Na konci června jsme měli možnost sledovat živé finále druhého pokračování šampionátu ŠKODA eRally CUP 2022, které se odehrávalo v legendárním Walesu. Zde osm jezdců opět prohánělo závodní speciál ŠKODA FABIA R5. Vzácným hostem byl tentokrát nejznámější český automobilový jezdec Tomáš Enge. Pojďme se podívat, jak to vypadalo.

Při pohledu na kvalifikační výsledky bylo jasné, že si užijeme opravdu velkou porci adrenalinu a těsných soubojů. Na jezdce čekalo celkem 7 RZ, z toho 6 dlouhých a poslední krátká. Finalisté to rozhodně neměli jednoduché. Už v prvních kilometrech se dost tajil dech a velkou roli zde sehrálo špatné počasí, které šotolinové erzety změnilo na hodně klouzavé a nečitelné bahno s mokrými kamínky. K tomu ještě hustý déšť podmínky ztížil na maximum. Tenhle očistec hned v první RZ potrápil Vladimíra Barvíka, který se dostal mimo trať a uvízl na převisu. Naštěstí se dostal ven, ale stálo ho to spoustu času. Velké problémy provázely i Jaroslava Fuxu, který také nabral značnou ztrátu. Oba jezdci obsadili sedmou a osmou příčku. Po první rychlostní zkoušce se tak ujal vedení Dominik Tofel, kterému i v kvalifikaci Wales hodně sedl.

Před druhou RZ byly rozestupy prvních tří jezdců ve vteřinách a zatím nebylo vůbec jasné, kdo by mohl být favorit soutěže. Ve druhé RZ se počasí už začínalo lepšit, přestalo pršet a trať začala osychat. Na osychající trati tlačili všichni jezdci hodně na pilu a rozestupy se změnily jen nepatrně. To vytvořilo na jezdce obrovský tlak, který pro Jaroslava Fuxu znamenal velké chyby a dost problémů. Třetí RZ už byla vyschlá a jezdci začali nabírat mnohem vyšší rychlost. Hned v úvodu této zkoušky si vysoké tempo vybralo svou daň. Nadějný Karel Šmehlík se dostal do potíží a jeho vůz šel přes střechu mimo trať. Karel měl možná štěstí, každopádně velkou dávku sebekontroly, že bez větší ztráty pokračoval v soutěži. Takové štěstí ovšem neměl Honza Mixa, který také v úvodu této rychlostní zkoušky vyletěl, ale nedokázal se dostat zpět na trať bez pomoci a ztráta ho srazila na poslední pozici startovního pole. Navíc si poškodil vůz a vidina bedny začala mizet.

Po třetí RZ se mezi špičkou rozestupy ještě více nahustily a Milan Wolf s Petrem Bugyíkem začali vedoucího Dominika Tofela dotahovat. Ve čtvrté RZ jeli všichni pod velkým tlakem a bylo vidět, že se snaží urvat každou vteřinu. V tomto tempu se jede opravdu na milimetry, a to se v polovině 4. RZ Dominikovi nevyplatilo. Netrefil se do průjezdu bránou, která byla hned za horizontem, a náraz byl opravdu tvrdý. Dominik hned zareagoval, couvnul a pokračoval co nejrychleji dál. Auto náraz přežilo bez většího poškození, ale Dominikovo soustředění utrpělo víc. Petrovi Bugyíkovi se také nepovedla jedna zatáčka a hlína na vnitřku ho vyhodila mimo trať. Následný průjezd mezi diváky mu přinesl penalizaci 14 s. Po těchto problémech se celé startovní pole přeskupilo a jezdci netrpělivě očekávali start do další RZ.

V páté rychlostní zkoušce už bylo zcela sucho a sluníčko se blížilo obzoru, což jezdcům místy komplikovalo výhled. Tempo bylo ještě vyšší a všichni jezdci se snažili probojovat kupředu. Počet drobných chyb narůstal, ale velké chyby vymizely. Soutěž se měnila v nekompromisní souboj a riskování. Jediný, kdo zatím dokázal držet nervy na uzdě, byl Milan Wolf, který jel naplno, ale čistě a klidně. Díky tomu si dokázal také udržet vedení. Ovšem hned za ním se tlačili zpět do vedení Dominik Tofel a Karel Šmehlík, kteří jeli riskantnější stopu. Nicméně vycházelo jim to náramně. Ze stínu začal vystupovat také Honza Karabina, který nacházel své špičkové tempo z předchozího Monte Carla.

V šesté erzetě už atmosféra hodně zhoustla, protože se začal lámat chleba. Jezdci na špici dojeli s minimálními rozestupy a tempo bylo neuvěřitelné. Bohužel jsme viděli problémy Honzy Karabiny, který pohřbil své naděje na bednu. Po šesté RZ si držel vedení Milan Wolf, ale na druhé příčce se objevil Dominik Tofel o necelou vteřinu před Karlem Šmehlíkem.

Poslední krátká RZ se jela až pozdě večer. Noční atmosféra ve Walesu by se dala krájet. Všichni jezdci měli velké problémy a bylo cítit obrovské napětí a nervozita, což přinášelo jednu chybu za druhou. Kutálející se Fabia Karla Šmehlíka, výlety mimo trať v podání Dominika Tofela a Milana Wolfa – to vše vstoupilo do hry, a tak po průjezdu cílem nikdo netušil, jak na tom je.

Po sečtení všech chyb, penalizací a poškození na vozech se do čela vyhoupl Dominik Tofel o necelou vteřinu před Milanem Wolfem. Bednu doplnil Jan Karabina, který vytěžil z chyby Karla Šmehlíka v poslední RZ. Všech osm finalistů tentokrát připravilo neskutečně napínavou podívanou až do posledního kilometru. Bylo vidět, že si to i finalisté užili na 100 %.

Všem protagonistům gratulujeme a budeme se těšit na další souboje.