Smaragdové pobřeží severní Sardinie má v rally bohatou tradici. Na místních šotolinových rychlostních zkouškách v historii vítězila velká jména a téměř vždy to byl boj s prachem a horkem. Někdy se však příroda od obvyklého schématu odchýlí, jako třeba loni…

Oblíbená Rally Italia Sardegna obvykle patří k těm nejprašnějším podnikům mistrovství světa v rally, jenže před rokem malebný středomořský ostrov všechny zaskočil. Nevyzpytatelné počasí střídající slunce s deštěm změnilo velkou část měřených úseků v bláto, které si ničím nezadalo s tratěmi Rally Wales. Po vydatných deštích před soutěží i v jejím průběhu bylo opravdu těžké na blátivých rychlostních zkouškách najít přilnavost.

Místní uježděná šotolina a písek jsou totiž za mokra extrémně kluzké, na což si během rally stěžovala řada jezdců. Grip je tu totiž významně nižší než na mokrých tratích ve Walesu. Dalším úskalím pro posádky a jejich vozy byly také plné brody, kde byla hladina vody vyšší než obvykle. Neustále se měnící podmínky na trati měly za následek odlišné strategie pneumatik předních jezdců, kteří museli volit mezi omezeným počtem měkkých a tvrdých směsí. Zvláště na tvrdé směsi byla jízda opravdu obtížná. „Velmi náročná rally,“ popisoval pozdější vítěz Andreas Mikkelsen, jehož Škodu Fabia RS Rally2 v pátek postihl defekt na legendárním úseku Monte Lerno, který je s téměř 50 kilometry nejdelší rychlostní zkouškou v seriálu WRC. Ještě hůře dopadla další Škoda Fabia RS Rally2. Oliver Solberg poničil zavěšení a propadl se do hloubi pole. Osvědčil se ale jako schopný mechanik a díky chytře provedené nouzové opravě se dokázal vrátit do servisu a zůstal v soutěži, byť naděje na solidní výsledek byla pryč.

Během soboty se posádka Mikkelsen/Eriksen dostala na průběžné 2. místo ve WRC2 s odstupem 25,7 sekundy na vedoucí pozici. „To je příliš mnoho na to, abychom se během krátké nedělní etapy dostali dopředu,“ nedělal si Mikkelsen po sobotě iluze. Byl v poměrně komfortní pozici, protože na 3. příčku měl více než dvouminutový náskok. Před závěrečnou powerstage jeho ztráta na vedoucího jezdce ještě vzrostla a přesáhla půl minuty. Rally se zdála rozhodnuta. Nicméně zlaté pravidlo říká, že dokud se neprojede cílem, není konec. A přesně to se stalo. Výlet Adriena Fourmauxe mimo trať jen několik stovek metrů před cílem obrátil karty ve prospěch Mikkelsena. Nor zpočátku nevěřil televizním záběrům, ale pak už při svém druhém startu v sezóně 2023 slavil první triumf ve WRC2. „Pro Adriena to nebyl pěkný konec. Měl fantastický celý víkend, ale pro nás je to vítězství a jsme samozřejmě velmi šťastní,“ ukázal Mikkelsen svého sportovního ducha poté, co mu spadlo do klína nečekané vítězství. A bylo to dost možná právě toto „utrpěné“ vítězství, které ho nasměrovalo k pozdějšímu titulu.

Nezapomeňte, že na absolvování Sardské eRally máte čas do 29.5. 19:00! Koukněte také na náš instagram, kde pro Vás máme připravenou tradiční soutěž.